söndag 25 april 2010

Muddjeans med blommor!



Så äntligen kom jag mig för att köpa jeanstyg. Har kikat länge på nätet, men varit så osäker så jag gick på Ohlssons och klämde mig fram till ett tyg där istället. Köpte oxå gulbrun jeanstråd så att jag skulle kunna göra "äkta" jeanssömmar.

Eftersom byxorna var till bumsan så gjorde jag fusksömmar då hon inte är i behov av fickor eler så. Kanske inte syns så bra på bilden men det är fusksömmar till gylf och framfickor. Sen kände jag att jag ville göra ngt mer och sydde på knälappar i ett blommigt 70-talstyg, men jag ville inte at det skulle bli för fint utan lite mer ruffigt intryck så jag bara sicksackade det blommiga tyget och sydde fast dem med raksöm. På stjärten fick det bli en ficka i samma tyg. Valde att hålla nere färgerna då jag ville att lapparna skulle framträda mer så jag tog marinblått muddtyg till.

Jenastyget som är i bomull och typ elastan var mjukare när det var otvättat men så brukar det ju kunna vara med jeans att de är skönast efter lite användning.

Mönster: Mitt vanliga muddmönster m raka ben i strl 80. Vill man ha rymligare modell får man utöka vidden lite över stjärten då de här sitter mer figurnära däröver.
Tyg: Jeanstyg från Ohlsson m marinblå mudd till.
Resultat: Är supernöjd med modellen, tyget och applikationerna så nu ska det bli ett par till busungen oxå.



2 kommentarer: