torsdag 7 januari 2010

Förklädesklänning retro från 50-talet






Det här är det första jag sydde i barnklädesväg. Av utbudet på stan förtod jag att om Bumsan skulle få ha ngn klänning, som passade hennes hårfärg och min smak så skulle jag bli tvungen att sy den själv. Sagt och gjort. Letade upp ett gammalt tyg från 70 talet som mina föräldrar fick när de gifte sig (duk) och väl inläst på sybeskrivningen från "gekkoblogg" kände jag mig redo att börja. Använde ett mönster från 50-talet som min mormor givit till min mamma och senare min syster, som jag tillsist fick låna. Snacka om nedärvt... Sydde först ihop klänningen och upptäckte då att den blev alldeles för kort så jag förlängde den med en till bit från tyget och sydde fast röda kantband. Resultatet tyckte jag blev jättebra så det sporrade mig att fortsätta prova och tilllsist testa trikåtyger.





Tyckte vid användningen av den första klänningen att den kanske blir lite vid i förklädesmodellen till en bebis så jag gjorde om mönstret så att klänningen skulle bli hel fast i samma stil. Valde ett grönt loppistyg med finsk designer och till det vita kantband. Var så ivrig att sy färdig så jag glömde att göra knytband där bak. Som tur var fick jag hjälp av min sykunnige kompis Camilla som hade tryckknappar m maskin att sätta på.

1 kommentar:

  1. Läckert! Och med intressanta kommentarer till bildern :)
    // Lisa

    SvaraRadera